Tuesday, February 28, 2012

سخنی با دوستداران استاد محمد علی طاهری

مدتها قبل از دستگیری استاد طاهری حداقل خود او به خوبی میدانست که چه نقشه های شومی برای اوطراحی شده، گواهی این ادعا سخنانی است که خود ایشان قبل از دستگیری به زبان آوردند. ایشان به خوبی میدانستند که قرار است فشارهای بی امانی را تحمل کنند و به خوبی میدانستند که این فشارها میتواند تا آنجا پیش رود که ایشان مجبور شوند برای رهایی از آن، هر چه را که به آن ایمان دارند منکر شوند، همه میدانیم که پخش اعترافات زندانیان موضوع جدیدی نیست.
آنچه استاد طاهری را از برخی دیگر متمایز میکند این است که ایشان با درایت کامل، از قبل، این رفتار حکومت را بی اثر کرده اند. ایشان با انتشار این ویدئو به همه ما اعلام کردند که هر چیزی که بعنوان اعتراف از زبانشان جاری میگردد صرفا بر اثر فشارهایی است که در زندان متحمل شدند. اجازه دهید تا با هم این ویدئو را ببینیم و بعد از آن کمی اندیشه کنیم که نقش ما در این شرایط چیست! چه باید میکردیم که نکردیم و چه باید بکنیم.


خیلی از ما شرایطی را که یک زندانی متحمل میشود تا تمام اعتقادات خود را نفی کند تجربه نکرده ایم ولی همه ما میتوانیم درک کنیم که این شرایط چقدر میتواند غیر قابل تحمل باشد! اگر بگوییم که ایشان میدانستند که شرایط سختی در انتظارشان است و با این حس برای مقابله با آن این ویدئو را ضبط کردند پس لاجرم باید بپذیریم که حتما دلیلی محکم برای این کارشان در فکر داشته اند، کمی فکر کنیم به سادگی خواهیم فهمید که استاد عزیزمان راه ایستادگی بر اعتقاداتشان را برگزیده اند، که اگر غیر از این بود یا این ویدئو را منتشر نمیکردند و یا حرفهای دیگری برای من و شما بعنوان ببینده و شنونده می زدند، پس بیایید قبول کنیم که ما متاسفانه منظور استادمان را به خوبی درک نکردیم و درست زمانی که ایشان با رفتار خود به ما راه ایستادگی و مبارزه هوشمندانه را توصیه کردند ما با بی توجهی به همه چیز، راهی را برگزیدیم که هنوز هیچکدام به درستی نمیدانیم چرا! آری هنوز هیچکدام نمیدانیم که چه کسانی و یا چه جریانی این راه را به ما تحمیل کرد! ما به درستی نمیدانیم که چرا سکوت کردیم و چرا یکسال فقط نشستیم و نظاره کردیم که چه بر سر استادمان می آورند، ولی اکنون به روشنی میبینیم که ما با سکوتمان برای همانهایی که استادمان نام معاندین بر آنها میگذارد شرایطی ایجاد کردیم که هر چه میخواهند بر ایشان روا دارند!



ولی هنوز هم دیر نشده، پس بیایید این سکوت بی معنی را بشکنیم و کاری کنیم که صدای مظلومیت ایشان را به دنیا برسانیم، بیایید کاری کنیم که شرایط برای دشمنان استادمان هم سخت باشد، بیایید شرایطی ایجاد کنیم که دنیا بفهمد چه بر استادمان گذشته. در این شرایط این کمترین کاری است میتوانیم انجام دهیم. بیایید مطمعن باشیم وقتی دنیا بداند بر او چه گذشته شرایط برای او سهل تر خواهد شد جدای اینکه این راهی است که او از ما درخواست کرده است.


No comments: